Tuesday, December 18, 2007

België

Hier ben ik komen wonen, omdat ik Nederland niet meer kon uitstaan. De haat werd groter dan de liefde. Het is nooit mijn land geweest doordat het altijd vreemd voor me was. Dit door de mix van Indisch, Nederlands, Noord-Holland en Limburgs bloed. Ik was vlees nog vis voor de anderen. Ik ondervond al op jonge leeftijd de "tolerante" houding van Nederlanders t.a.v. Nederlanders met een gemengde afkomst. Het maakte mij ontheemd maar het maakt ook een wereldburger van me. En op een dag was de maat vol. De schijnheiligheid en te foute tolerantie, ik vertrok naar een land dat vooral niet schijnheilig is en vooral niet tolerant. Het Goede doel had mijn geïnspireerd. Hier als vreemdeling tussen vreemdelingen voel ik mij thuis. Misschien soms geïsoleerd, maar er zijn andere wegen om dat isolement niet te voelen. Voor mij is dat vooral fotografie. Maar nu, politieke crisis in België. Walen kunnen niet meer met de Vlamingen maar misschien nog meer dat de Vlamingen niet meer met de Walen kunnen. Althans dat is wat de politici en sommige populisten ons willen laten geloven. De gewone Vlaming wil nog steeds een heerlijke petite Jambonneau eten in de Ardennen, en de Waal wil ook graag een dagje verdwalen in Antwerpen. Maar wat nu. Er wordt al geroepen om de Vlamingen aan te laten sluiten met Nederland. En dat is het punt. Dat is mijn grootste angst. Het schrikt mij af. Ik begin al naarstig te zoeken op internet bij makelaars naar vervallen boerderijtjes in de Arndennen. Mijn koffers staan al bijna gepakt. Het schrikbeeld spookt door mijn hoofd die schijnheilige kop van Balkenende te moeten aanschouwen als mijn nieuwe premier, Wilders met zijn knettergek geraas in de 2de kamer. Rita Verdonk met haar zieke beeldspraak over de "gewone" nederlander en haar "duidelijke" taal. Nee ik wil liever Leterme die het volkslied niet kent. De stoethaspels en de loosers in de Belgische politiek. Laat mij alsjeblieft hier zijn, rustig ver weg van het gekonkel van Nederland. Ik voel me juist zo goed in deze geordende chaos. Deze Nederlander zegt: Laat België alsjeblieft voortbestaan........

1 comment:

Anonymous said...

Neo,

i think I get the idea of what you are saying here-- but I don't read Dutch so i am only guessing. I have been to Belgium many times but not since 1998--but i saw the problems between people living there.
Recently I saw a broadcast on Walonia and the problems, it is very sad. I am thinking of you.

Chedwick